Tuesday, July 5, 2011

Recipe for my 'lil one...











Bila si kecil dah 'start' makan, kadang-kadang tak tau nak bagi dia makan apa.

'Puree food' yang dah buat sebelum ni pun tak habis-habis lagi. Hari tu 'try' buat bubur nasi ikut resepi kat internet, tapi bila dah 'defrozen', rasa bubur nasi tu macam tak de rasa. Pelik semacam. Tak tergamak nak bagi si kecil makan.

Disebabkan tak tau nak bagi si kecil makan apa, kadang-kadang buat yang 'instant' aje. Macam minggu lepas, 'on spot' kupas n potong buah epal kecil (yang ni tak pernah bagi dia rasa lagi), pas tu terus 'blend' pakai 'handblender' (hadiah kahwin daripada Hani yang sangat berjasa sekarang!). Mula-mula masakkan epal tu dalam periuk (kes ikut resepi dalam buku), tapi bila tengok epal tu macam dah masak dan sedikit lembik dan berair, terus tutup api dapur, angkat epal tu dan 'blend'. Alhamdulillah, sekejap aje buat, terus siap dan boleh bagi dia makan. Berlebih pulak tu, 'so' boleh simpan dalam 'freezer' untuk bagi lain kali pula. Sedap pula tengok si kecil makan 'puree apple' ni. :)

Isnin dua tiga hari lepas pun, sama, 'on spot' 'blend' buah pear, untuk bagi dia bagi. Terus 'blend', tak masakkan pun dalam periuk sebab nampak buah tu tak keras mana dan sedang elok untuk makan terus. Alhamdulillah, si kecil makan dengan sedapnya, walaupun ada sedikit berbaki.

Semalam, duk berkira-kira nak bagi dia makan apa hari ni. Sayur-sayuran banyak lagi yang dia tak pernah rasa kecuali puri 'carrot' dan kentang. Nak bagi puri sayur satu persatu, macam tak sampai hati sebab kita sendiri pun tak makan sayur macam tu (biasanya kita makan sayur-sayuran dengan nasi, kan?). 'So', dapat idea, hari ni kita buat bubur nasi untuk si kecil (alang-alang masak bubur nasi untuk 'breakfast' sama) dan letak segala sayur-sayuran dalam bubur nasi tu, dan 'blend' supaya tekstur dia jadi lembut dan mudah untuk si kecil makan. Asalnya macam nak tumis halia dan 'blend' ayam sekali untuk si kecil makan, tapi bimbang kut halia tu panas sangat kalau si kecil makan, dan ayam tu macam tak sampai masa lagi nak bagi dia makan. 'So', tak jadi tumis halia untuk bubur nasi si kecil ('just' tumis halia untuk bubur nasi mama dan abinya), dan keluarkan ayam dari bubur nasinya (ambil air/stok ayamnya sahaja). Bila bubur dah siap masak, 'blend' dengan 'handblender', sejukkan sekejap dan bagi dia makan. ALhamdulillah, nampak seronok si kecil makan, dapat makan nasi. Lebihan bubur tu, satu bekas simpan dalam 'fridge' untuk bagi dia makan lagi esok, dan selebihnya simpan dalam 'cube tray' dan letak dalam 'freezer' untuk sesi makan seterusnya selepas ni.

Resepi bubur ni seperti di bawah :

Bahan-bahan


- Bawang besar (separuh)

- Bawang putih (satu atau dua ulas)

- Beras perang atau beras putih (kali ni saya campur, satu atau separuh pot pun dah cukup)

- Ubi kentang (dikupas kulit dan potong kecil-kecil)

- Lobak merah (kupas nipis kulitnya dan potong bulat-bulat)

- Bunga kubis (sedikit sahaja dan potong kecil-kecil)

- Brokoli (beberapa 'pohon pokok' dan potong kecil-kecil)

- Bayam

- Sayur-sayuran lain yang dirasakan sesuai untuk dimasukkan dalam bubur

- Oh, lupa - ayam, dipotong kecil-kecil (elok ambil bahagian isi sahaja)

- Serbuk lada sulah dan serbuk lada hitam (sekadar nak bagi ada rasa-no garam, please!)
- Air



Cara-caranya


- Bawang besar dan putih dihiris halus


- Segala sayur-sayuran dipotong kecil-kecilan


- Tumis bawang besar dan bawang putih. Tumis hingga nampak macam nak hangit/masak bawang tu sedikit/ atau sampai naik bau.


- Masukkan air (sehingga hampir sedikit penuh periuk)


- Masukkan beras yang sudah dibasuh


- Masukkan ayam


- Masukkan segala sayur-sayuran yang telah dipotong kecuali bayam.


- Masukkan serbuk lada hitam dan putih.


- Tunggu hingga beras menjadi bubur.


- Masukkan bayam


- Setelah dah jadi bubur dan masak, matikan api, tunggu sejuk dan 'blend' untuk jadikan macam 'puri', supaya sayur-sayuran yang dimasukkan dalam bubur menjadi halus dan si kecil dapat rasa zat sayur-sayuran ni sama. (masa ni, saya keluarkan ayam yang saya masukkan, tapi kalau rasa si kecil dah boleh makan ayam, tinggalkan ayam dan 'blend' bersama bubur dan sayur-sayuran tadi)


Ok, dah siap! Jom kita suap si kecil makan bubur nasi sayur-sayuran hari ni...!














No comments: