Tuesday, July 5, 2011

My 'lil gadget...

Selasa minggu lepas (28 Julai 2011) , setelah lama 'berkira-kira' dan membuat beberapa pertimbangan, akhirnya aku putuskan untuk membeli 'gadget' baru untuk tujuan pengajianku. Tambahan abe pun setuju setelah melihatkan keadaan laptopku yang asyik 'black-out' bila tengah buat kerja, dan laptop milikku yang abe guna sekarang sudah 'segan hidup mati tak mahu'. Bila nak surf internet, asyik 'hang' ajer laptop yang abe guna tu.




Selain tu, bertambah momentum untuk beli 'gadget' baru ni bila lepas jumpa Dr. Haifaa pagi tu. Alhamdulillah, Dr. Haifaa dah bagi 'greenlight' untuk cepat-cepat 'submit' kerjaku. Dia nak aku cepat-cepat siapkan 'research'ku, cepat-cepat hantar supaya lekas dapat viva dan dapat selesaikan pengajian. Kalau sebelum ni, Dr. Haifaa agak tak puas hati dengan kerjaku, bila dia baca 'chapter' pertama. Aku pun, selepas tu, agak 'slow' buat kerja. Masih tercari-cari rentak untuk 'study' dan mengambil masa yang sangat lama untuk buat pembetulan untuk satu bab sahaja. Tapi, selepas berjumpa dengan Dr. Haifaa tadi, dan kami 'target' supaya aku dapat hantar 'whole thesis' kepadanya selewat-lewatnya awal Ogos, dan supaya aku dapat viva mungkin dalam bulan September (aduh, betul ke ni?), nampaknya aku tak boleh nak berlengah-lengah lagi. Dan kali ini aku harus rebut peluang masa yang ada dan tidak lagi gagal kali ini, insha-Allah...




Disebabkan faktor laptop juga membuatkan kerjaku kadang-kadang terbantut (juga disebabkan dah banyak sangat web simpan kat 'favourite links', so, agak 'distract' jugak bila buat kerja dengan laptop ni), jadinya aku ambil keputusan untuk beli 'netbook'. Sebelum ni aku dan abe berkira-kira nak beli desktop PC supaya abe boleh pakai, gantikan laptop yang dia pakai dan aku tetap pakai laptop yang sama, tapi tak jumpa yang murah dan 'secondhand' yang elok kat ebay. Jadinya, kami buat keputusan, aku beli 'netbook' dan laptop aku tu, abe boleh pakai. Aku pun dah lama teringin nak pakai netbook, sebab kecil dan senang nak bawa ke mana-mana. Tak macam laptop yang aku pakai sekarang, besar dan berat, dan sesuai untuk guna di rumah sahaja (memang pun, sebab tu 'home laptop'). Kebetulan duit simpanan pun masih ada, setelah tak jadi hantar £60.00 via western union ke Nigeria hari ni (ni kes kena 'phising', kita cerita lain kali).




Jadinya, petang tu juga, dalam pukul 6 petang, kami ke Currys' yang tak jauh dari rumah dengan kereta untuk dapatkan 'netbook' tu. Minggu lepas dah pergi 'survey' secara 'roughly', dan aku ingatkan mahal, so ingat nak beli kat amazon.uk aje. Tapi bila tengok harga kat amazon pun lebih kurang aje, dan rasanya lebih selamat beli secara berdepan (dapat tengok dan pegang dulu sebelum beli), kami ke Currys'. Mulanya, aku masuk kedai PC World dulu, tapi tengok tak banyak pilihan, so masuk ke kedai Currys'. Dan mula-mula ingat nak beli yang harga tak sampai £200.00. Tapi bila bandingkan harga dan 'kriteria' netbook yang diorang jual, akhirnya aku buat keputusan untuk beli 'netbook' jenama Samsung. Ingat nak beli Asus, sebab ingat lagi Hani pernah cakap, Asus jenama yang bagus untuk laptop. Tapi mahal harganya, £300.00++ Ada netbook lain yang lagi murah, £100.00 'something' tapi 'kriterianya' macam tak sebagus Samsung. So, kami beli 'netbook' tu. Harganya £229.00. Tapi tu bukan harga bersih. Tambah £99.00 lagi untuk beli program Microsoft Office dan Norton Anti-Virus, campur termasuk dalam 'package' dapat beg 'netbook' dan 'mouse' dan 'pendrive'. So, harga semua sekali, £329.00. Hmm, oklah, tak sampai £400.00, dapat beg lagi (beg tu, kalau yang termasuk 'package' kena bernilai dalam £20.00, tapi aku dapat 'discount' bila pilih beg yang berharga £25.00-tu pun abe yang pilih).Dan dapat free £5.00 bulan ni untuk bayaran servis (kalau berminat, dia akan teruskan servis ni dengan bayar 'direct debit' £5.00 sebulan).




Alhamdulillah, dapatlah beli netbook hari ni, walaupun pergi dah agak lambat dan kami pelanggan yang terakhir keluar dari kedai ('salesman' tu sanggup nak layan kami walaupun masa dah lewat, jadinya apalagi, beli terus jerlah). Selepas tu, berjalan-jalan sekejap kat Sainsbury's, beli barang-barang dapur sikit, dan terus balik rumah. Sampai kat rumah, abe yang 'excited', duk belek 'netbook' tu dan tolong 'charge'kan bateri. Esok jerlah baru 'install' program microsoft office dan norton anti-virus dan 'connect'kan internet.




Jadinya, 'peralatan' dah ada. Apa tunggu lagi, mari kita pulun belajar bersungguh-sungguh, dengan masa dan kemudahan yang ada. Moga dipermudahkanNya segala urusan dan berakhir dengan kejayaan, insha-Allah. AMIN!

No comments: