Tuesday, December 23, 2008

Jalan-jalan ke Dublin, Ireland...

St. Stephen's Green, Dublin

Salam...
Dah lama sebenarnya pergi berjalan ke Dublin, Ireland. Rasanya dalam bulan Februari tahun ni (26 Februari 2008). Curi masa di hujung minggu, 'memanjangkan langkah' ke negara Irish. 'Plan' asalnya kami pergi berlima, saya, Hani (ex-housemate), Dr. Sam aka K.Sam, Aishah (kawan Hani) dan Liena (housemate sekarang, masa ni tak jadi housemate lagi). Tapi, Aishah dan Liena, 'last minute' tak dapat ikut. Tiket 'flight' dan 'tour' ke sana saya dah beli, kira hangus cam tu jer. So, tinggallah kami bertiga. Kat sana, kami tumpang menginap di rumah kawan seorang adik 'undergraduate', Ika. Dia yang pelawa kami datang ke Dublin dan 'offer' menumpang di rumah dia. Alhamdulillah, adik-adik ni amat baik dan prihatin. Kami tinggal di sana tiga hari dua malam. Jumaat malam Sabtu, bertolak ke Dublin dengan kapalterbang murah Ryanair. Tiket tambang pergi balik Birmingham-Dublin rasanya dalam £10 sorang (dah termasuk tax rasanya). Hari pertama, (Sabtu, 27 Feb) kami jalan-jalan di bandar Dublin. Naik bas hop on-hop off round bandar Dublin. Sebelah tengah harinya, kami dijemput makan tengah hari di rumah Sakinah (kawan pada Ika). Terkial-kial juga cari rumah dia.
Keesokkan harinya, ikut 'tour' yang jauh sikit dari Dublin (Dublin Tour-South Coast and Garden). Tempat yang kami lawat, Dublin Bay, dan beberapa tempat lain termasuklah Powerscourt Garden. Dalam trip ni, Hannah (salah seorang tuan rumah tempat kami menginap) pun ikut sama bersama kawan dia dari US (kalau tak silap) (diorang ikut sebab ada tiket lebih, Aishah dan Liena punya). Selesai trip, Hannah bawa kami ke Masjid Dublin (Dublin Mosque) untuk solat dan makan di sana (nasi Arab). Mahal juga rasanya, rasanya dalam 6 euro untuk satu pinggan (makan seorang). Lepas tu, dari Dublin Mosque, kami berjalan sikit ke tempat tunggu bas untuk balik ke rumah sambil 'menikmati pemandangan di Dublin' (hehehe, skema ayat). Malam, rehat, berbual-bual dengan sorang kakak ni (nama, K.Raha tapi K.Sam selalu tersasul panggil dia Lara - macam Manjalara ajer, hehehe).
Esok pagi, Isnin 29 Feb, selepas Subuh bertolak dari rumah adik-adik ni ke Dublin Airport. Sampai di Birmingham lebih kurang pukul 11 atau 12 tengah hari. Aduh, penat berjalan. Rehat kat rumah pulak...Anyway, terima kasih pada Aishah n d gang yang sudi tumpangkan kami dan sediakan makan minum kami semasa kami di sana. Minta maaf sesangat kalau kami menyusahkan kalian semoga. Moga kalian semua dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan...

Gambar-gambar di Dublin ( hari pertama)

Salah satu pemandangan di bandar Dublin

Christ Church Cathedral (dari arah belakang)

K.Sam dan saya tengah baca peta

Dari atas bas Dublin Tour Hop on- Hop off

Information of Dublin Tour Hop On-Hop Off

TRANSPORTER said...

Sallammualaikum. Hi mate! You gotta wonderful blog! You know what? We got surprise for you and a FREE gifts as well!
Give yourself a peep on my blog http://transporter-trendspotting.blogspot.com/ and your will find that you're saving your pocket in this resession time!

PaRk Ha Ra said...

Assalamualaikum, saya berminat nak melawat ireland , apa tempat lagi menarik tuk dilawati selain tempat yg saudari sebut diatas...:) sbb kedatangan saya ke ireland insyaAllah sbnrnya tuk melawat shbt...dalam masa yang sama nak juga menjelajah negara Irish.. minta pandangan.